Se pitänee sanoa, että ruokajuhlina pyrin vaan niistä samoista ruoka-aineista vääntään eri muotoisia, jotta tulisi jotain erilaista... noi erilaiset muffivuuat on olleet meillä se juttu!
Meillä parhaiten sopiva liha on lammas, joten pääsiäinen on siitä ihanaa aikaa, kun sitä saa tuoreena (myös US-lammasta). Joten meillä tehdään paisti siitä koko porukalle ja uunikasvikset sen kanssa.
Itse syön mämmiä mieluusti, nyt kun ID on ohi -lapset saa samannäköisenä suklaapuuroa farinana karkeista riisijauhoista.
Suklaamunien tilalle teen itse onttoja munan puolikkaita sopivasta suklaasta. Ostin viime pääsisäisenä munan muotoisia muffinssivuokia, jotka käy tähän tarkoitukseen-sinne sitten oma yllätys (jokin kinderin yllätys, jonka munan me vanhemmat ollaan syöty) ja folio päälle.
Nyt on myös tälle pääsisäiselle hankittu suklaamuotti, josta teen suklaatikkareita -eli sulatan maidon&soijaton suklaan, temperoin sen (ohjeita on suklaanvalmistajien nettisivuilla) ja sitten muottiin ja tikku kiinni. Kun suklaa on jähmettynyt niin laitan sellofaanikääreen. Nää on oikeasti helppoja!
Noita samaisia munan muotoisia muffivuokia käytän muffinsseihin, joita nyt muutenkin tehdään -mutta pääsiäisenä siis munan muotoisena.. Niistä saa helposti jokaisen ruokavalioon sopivaa samannäköistä..
Kahvipöytään tulee varmaankin hyydytetty kakku, jossa pohja on mantelista. Meille kun se manteli käy. Yhtähyvin, jos kävisi joku keksi, niin keksimurut+rasva toimii pohjana. Meillä ei vaan ole sitä sopivaa keksiä, ja noita itsetehtyjä en viitsi murustaa kun ne menee sellaisenaan.. Hyydykeosa meillä tulee varmaankin taas kookosmaito+marja/hedelmä pohjainen. Hyydykeaineena joko liivate tai sitten kaakaovoi+kookosrasva.
JOS Soija tai kaura kävisi (mutta kun ei) niin tekisin hyydykekakun sisuksen vaahtoutuvasta soija/kaurakastikkeesta , ja hyydykkeenä toimisi levyllinen sopivaa suklaata. Suklaan kaakaovoi tämäköittää kakun tarpeeksi, joten liivatetta ei tarvi... Ja päälle soseuttaisin persikasta kerroksen keltaista, niin olisi pääsiäisen väriä...
Marmeladia voi keitellä helposti itse, jolloin ei tule mitään lisäaineita, vain sokeri, marja ja hyydykeaine. Nyt kokeilen aprikoosista/persikasta, jos tulisi keltaista. Tässä on se, mistä itse olen ohjeen ottanut:
http://kotiliesi.fi/ruoka/reseptit/marmeladimakeisetSuklaa on mulle lempparia ja konvehteja opettelin tekemään imetysdieetin aikana. Eli suklaa taas temperoidaan ja isketään muotteihin (tiimarista ostin) ja sisään keitin kinuskin kookoskermasta. Ne on siis harvinaista herkkua meillä, mutta jouluksi ja pääsiäiseksi teen. Kookoskermasta ja fariinisokerista saa siis hyvän kinuskin aikaiseksi! Keittoaika on vaan pidempi.
Mamma teki mun ekan ID:n loppupuolella rahkapiirakan korvikkeen tekemällä gluteenittoman ja kaikettoman riisijauhopohjan piirakkavuokaan, päälle ananasta/persikkaa ja 500g maustamatonta alprosoya-jugurttia&sopivasti sokeria, uuniin, ja taas ei tarvittu kananmunaa, kun se jugurtti hyyty itsekseen.. Oli hyvää .. Jospa vaan se soija kävisi!